jueves, noviembre 08, 2007

Periodismo emergente


La guerra de Irak no sólo ha dejado más de un centenar de periodistas muertos en acción. Pero también una lección que para los medios tradicionales se está convirtiendo en un problema: encontrar jóvenes corresponsales que arriesguen el pellejo por "un salario bajo y una vida al límite". La adrenalina que a muchos los llevó a meterse en las selvas del Congo, Sri Lanka y Vietnam, ya no transmite el mismo aroma. En este artículo del The Economist se plantea el cómo está cambiando la formación de los periodistas, de cómo ciertos temas aparecen restándole reinado a materias que siempre fueron "bases" de la profesión y cómo ha cambiado la mirada sobre la noticia misma. Cada vez se hace más complejo definir tendencias y saber en qué debemos formar a los periodistas. Las nuevas tecnologías -que hacen imposible entender del todo el cambio, hasta después de habernos golpeado- está creando un nuevo tipo de profesional, más cerca de los personajes de Philip Dick que los de Joseph Conrad.

Economist.emergente

TRADITIONAL media may be declining in much of the richworld, but in poor countries it is booming. The growthin private media in developing countries has spurredmuch of the demand, as has new technology. That is stoking journalism training in far-flungplaces, in many shapes and sizes. Joe Foote, anAmerican professor, reckons there may be up to 3,000 courses.
They range from full degree programmes to theshort-term specialist training offered widely acrossAsia, Africa and Latin America. Groups offering suchcourses include the BBC World Service Trust, theReuters and Thomson Foundations, the Institute for Warand Peace Reporting (IWPR) and Internews Network, amedia-development charity based in America. The AgaKhan, a tycoon-philanthropist and religious leader whohas media businesses in the developing world, isconsidering starting a programme in Africa.
The trend took off after the collapse of communism,when former Soviet-block countries sought newjournalists to replace the hacks of thestate-controlled propaganda machines. Having startedin Poland in the 1990s, the BBC trust has operated inover 50 countries, training more than 1,500journalists in at least 15 languages.

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