martes, agosto 19, 2008

Oprah y el poder de la TV


El libro The Assault on Reason de Al Gore (reseñado por Francisco Javier Díaz en la última Qué Pasa) se dedica a recopilar las dudas que hay en la capacidad de la TV para generar mensajes persuasivos y, al mismo tiempo, muestra como el espacio para expresiones independientes, generados por las cadenas, se va ahogando rápidamente. Algo que también ocurre con la prensa abierta. La nostalgia y la redención no parecen estar muy vinculados a los medios tradicionales hoy. Sin embargo, el poder de la TV -aunque debilitado por internet- aún mantiene a todos los actores ciudadanos relevantes (políticos, empresarios, activistas y deportistas) colgados de su influencia. El mejor ejemplo de esto es Oprah Winfrey, la popular animadora y empresaria estadounidense. Gracias a su abierto apoyo a Obama, se calcula que la presentadora dio -indirectamente, por supuesto- un millón de votos al candidato de color. El poder de Oprah es impresionante. Su programa se ve en más de 100 países, su revista "O" es una de más leídas de EE.UU. y además es una reconocida crítica de libros. Forbes la apuntó como la afroamericana más rica del siglo XX. Sin duda, un poder que se lo debe a la TV. 30 millones de personas ven su programa sólo en EE.UU. y desde 1986 es el talk show número 1 de ese país. El siguiente artículo del New Yorker entrega tanta luces como el libro de Al Gore sobre el poder de la TV. Y sólo revisando la vida de Winfrey.
“Oprah’s Big Give”: it’s the name of Oprah Winfrey’s new Sunday-night prime-time show—a reality show in which contestants are challenged to give money away in creative ways—but, beyond that, it’s a neat three-word summation of what Winfrey stands for, what she’s achieved in her career, and the image of her in many people’s minds. Let’s start with the last of these words. “Give”: that’s what Winfrey does, though the way she usually puts it is that she “gives back.” And, like so many of her common touches, it makes people love her even more, because they know that she wasn’t given anything to begin with.
Giving—whether it’s love, money, hope, inspiration, shopping tips, or a car—is why she’s here. (Winfrey is one of those people who are able to believe that they were put here for a reason.) “Big”: what is there about Winfrey that isn’t big? Her personality, her gestures, her voice, her dreams, her empire (she’s worth two and a half billion dollars), her own solid physical self, her confidence, her talent—all very big. “Oprah’s”: You name it, she owns it, and her name is on it. It’s hers. Among the possessive trademarks that Winfrey controls are Oprah & Friends, Oprah’s Angel Network, Oprah’s Book Club, Wildest Dreams with Oprah, The Oprah Store, Oprah Boutique, and Oprah’s Favorite Things. The design of the letter “O” used in the title of her magazines, O, The Oprah Magazine and O at Home, is trademarked. Leave it to Winfrey to have a trademark on the letter that’s the symbol for the element oxygen; it’s as if she owned the very air we breathe—not to mention that she was a co-founder of the TV network Oxygen, and that, it was announced two months ago, she is starting up a new venture called the Oprah Winfrey Network, whose acronym is OWN

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